Így csalogass be még több vendéget 3. rész - Az étlap

2021.07.15

A sorozat, melyet azért készítünk minden vendéglátóegység tulajdonosának, hogy partnerei lehessünk a sikerekben. Így nem csak termékeink, hanem ötleteink is növelhetik a forgalmat, és igazán elégedett munkáltatók és munkavállalók, de legfőképp elégedett vendégekkel töltik meg cukrászdájukat, éttermüket, kávézójukat.

Ebben a cikkünkben az étlap összeállításához hozunk ötleteket, és az ez mögött álló nélkülözhetetlen tudást igyekszünk átadni.

Az összhang

Sokszor hallhattuk, olvashattuk, hogy egy vendéglátóegységben az egyik legfontosabb, hogy minden összhangban legyen. Ez az örökérvényű igazság magában az étlapban is elengedhetetlen.

Amihez érdemes igazítanunk:

1. Az étterem belső tere és annak designja. Ahogy korábban Étteremvezetési kisokos rovatunkban említettük a közösségi média felületeinken, a vendégtér kialakítása, formavilága, színei egy identitást, stílust, hozzáállást kell tükröznie. Az étlap kifejezetten riasztó lehet, ha egy kellemes fa mintázatú, hagyományos elrendezést használó étteremben, cukrászdában, kávézóban a menü rikító zöld, vagy mély kék színű. Te is kellemesebben érzed magad, ha ezt követi az étlap és itallap.

2. A logó. Maga a márkánk egy szerves része, így a menüsorban is hasonlóan nagy szerepet kell szánni neki. A brand építés rengeteg módja közül az egyik, az igényesen kivitelezett megmutatása a szintén szemet gyönyörködtető emblémánknak.

3. A betűtípus. Sokan nem hiszik, de az egyik sarkalatos pontja a megfelelő méretű, és jól választott betűtípus. Nem ez lesz a legegyszerűbb, de ha sikerül, sokat javít a forgalmon is. Fontos, hogy ennek is az étterem fő stílusjegyeit kell közölnie.

4. + Tippek: A nagyobb méretű étlap egyfajta exkluzivitást kölcsönöz, ezzel ellentétben a kicsi, rendezetlen étlap és itallap elrettentő példaként hat, akár fel is állhatnak és választanak konkurenciát. A kínálatot érdemes optimumon tartani, a túl kicsi lekorlátoz, a túl nagy összezavar. A képek használata nagyban megnöveli az adott termékek fogyását, érdemes akár több étlapot, itallapot tartani, különböző termékképekkel. Az igényes termékfotók az egyik legfontosabb elemei, pont úgy, ahogy a kirakatba, üvegszekrénybe helyezett desszertkülönlegességeink.

A tervezés

Fel kell építenünk logikai sorrendben, így segítve a több rendelést, és a teljes értékű fogyasztást a vendégek részéről.

Ennek az elrendezésnek a klasszikus módja az előétel, főétel, desszert és itallap. Azonban alkalmazhatunk néhány megoldást, mellyel nem negatív érzéseket, hanem pont ellenkezőleg, hatalmas fogyasztást érhetünk el:

· Az első oldalon a szezonális termékek, séf ajánlata jellegű lapok. Ezeknek a hatása egészen rendkívüli lehet. Megfigyelések alapján a társaságok néhány tagja jellemzően ezeket kihagyja, amennyiben nem tudják, hogy mit szeretnének választani. Azonban a másik része ezeknek a csoportoknak felkelthetik az érdeklődést ezek felé a többieknek is.

· Ajánlások a főételek mellett. A legtöbb esetben, amennyiben éttermet látogatnak, ezek mellett teszik le a voksukat. Egy-egy desszertkülönlegesség ajánlása az étlapon ezek mellett csodákra képes.

· Sok esetben az emberek nem is olvasnak, hanem tulajdonképpen szkennelik csak a lapokat. Ezt egy nagy "F" betűvel lehet leginkább demonstrálni. Képzeljük el, hogy egy nagy, nyomtatott "F" betűt rakunk a lapunkra, ami teljesen letakarja azt. Ezek azok a helyek, ahova először tekint a vendégünk. Tehát a felső sarkokba érdemes a fontosabb, fő termékeket helyezni, az alsó sorokba már inkább információkat érdemes.

Formái az étlapoknak, itallapoknak

Érdemesebb akár több módszert is kipróbálni, hogy a mi portfóliónknak melyik a legmegfelelőbb.

· A'la carte

Az állandó kínálatunk, melyet működési formától, elvtől függően, a nap bármely szakában felszolgálhatunk. A legtöbb helyen ezzel találkozhatunk, azonban a termékkínálat és az igények azt mutatják, hogy érdemesebb akár külön menüsorokat összeállítani.

· Reggeli menü, ünnepi menü, szezonális ajánlat

Ezeket érdemes külön kezelni az étlapon, itallapon kívül. Így egyszerűen variálhatók, és külön bemutathatók a vendégnek. Érdemes a könyv, füzet stílusú étlapok első lapjaira tenni ezeket, kivételt képez ez alól a reggeli menüsor, az ritkán vonzó 18:00 órakor.

· Menü, napi ajánlat

Ezek lehetnek egyszerűbb, tehát 2-3 fogásos, vagy akár összetettebb ajánlatok. A napi ajánlat egy hétre lebontva minden napra készít egy terméksort, melyet általában külön feltűntetve, akár az asztalon kis tartókban elhelyezve találunk, vagy éppen egy külső molinón, táblán.

· Gyermekmenü

A legtöbb esetben nincs külön étlapon, így a legkisebbek is igazán felnőttnek érezhetik magukat, ha onnan választanak maguknak. Érdemes kicsit szabad felfogásban megtervezni, színesebb, játékosabb grafikai elemekkel.

· Borlap

Amennyiben borkínálatunk értéket képvisel, akkor érdemes egy külön itallapot készíteni nekik. Ebben az esetben a teljes elegancia kell, hogy legyen a mérvadó, és mindenképp érdemes a borokat jellemezni, kevésbé hozzáértők számára akár ajánlatokat is tenni benne ételekhez.

Végezetül a desszertek. Ahogy említettük, fontos az összhang, az igényesség. Ezeket már csak megkoronázhatja egy gyönyörű desszertkülönlegesség, melyeket egyenesen egy olasz házi manufaktúrából juttatunk el hozzád. Legyen az cukrászda, étterem, kávézó, tökéletes harmóniát alkotnak termékeink bármely fogáshoz, hogy a vendégek igazán elégedetten álljanak fel az asztalról, és legközelebb is a Te vendéglátóegységed jusson eszükbe először.