Michelin-csillag

2021.09.20

Elérkeztünk a vendéglátás csúcsához. Étteremvezetési kisokosunk ezen részében a legrangosabb elismerést mutatjuk be, amit kaphat étterem.

Forrás: https://guide.michelin.com/th/en

Nem ok nélkül választottuk ezt sorozatunk befejező részeként, hiszen majdnem minden tulajdonosnak nem (vagy csak kevésbé) titkolt vágya legalább egy csillagot kiérdemelni. A korábbi epizódokat a Facebook, Instagram, és LinkedIn oldalainkon érheted el, és kaphatsz segítséget a vendéglátó egységek üzemeltetéséhez, közel teljeskörűen.

Honnan ered a név?

A jól megismert gumimárkától.

Mi köze van a Michelin abroncsoknak az éttermek elismeréséhez? Egyszerű a képlet.

A francia testvérpár Edouar és Andre Michelin, a leszerelhető gumiabroncsok ötletgazdáinak célja egyszerű volt: a legtöbbet úgy tudjuk eladni, ha többet használják őket. Ha elkopik, úgy szükség lesz a következő szettre. A XX. század legelején ennek a legfőbb motivációja az átlagemberek vágyának felfedezése volt. Sokkal szélesebb körben vált elérhetővé az autózás a híres Ford T-modell érkezésével így kaptak az alkalmon a Michelin háza táján, és elkezdtek egy könyvet tervezni.

A kalauz

Ez a könyv a Guide Michelin volt, ami egy útikalauz volt különböző hotelekkel, műhelyekkel, benzinkutakkal, térképekkel. Nem kerülhetett be ebbe bárki, hiszen a legérdemesebbeket válogatták be, már akkor is, bár még az utazók véleményei alapján, nem bírákkal, és csak Párizs környékén.

Olyan hirtelen nőtt népszerűségnek örvendett, hogy pár év eltelte után már nemzetközi volt, és más országok fővárosaiban is megjelent az útikalauz. Ez növelte az értékét, és az exkluzivitást, ami még további néhány év elteltével már fizetőssé vált. Ez hozta magával az éttermek megjelenését a könyvben.

A csillag

Ezeket az éttermeket először pont úgy rangsorolták, ahogyan azt egy korábbi cikkünkben megtudhatod: mint a Google véleményezési rendszerében. Hogy ezt hogyan tudod Te a legjobban kihasználni? Ide kattintva megtudhatod korábbi cikkünkből, ahol az online jelenléthez nyújtunk segítséget. Változatlanul maguk a vendégek, és a kalauzt használók útján lehetett ide bekerülni, szóval itt még a mennyiség volt a mérvadó.

Ezután szűkítettek néhány kritériumra, mint az ételek és a felszolgálás minősége, az elkészítés módszere, az eredetiség, ötletes-, nyitott hozzáállás az újítások felé, ár-érték arány, és a forgalom nagysága. Ezek sok esetben tanulható és tanítható dolgok, melyhez az első lépcsőfokot megmutatjuk Neked korábbi részekben, melyeket ide kattintva találhatsz meg.

Ez odáig fejlődött, hogy mára a Michelin képzett zsűrije rangsorolja ezeket az éttermeket. Nem lehet bárkiből bíró, ők a szakma csúcsát képviselik, így a tudásuk is ezzel egyenértékű. Legtöbbjük séfként vett részt a vendéglátásban, de minden esetben egy képzést kapnak Franciaországban. Évente több száz éttermet látogatnak, és nem csak új díjazottakat keresve, hanem a régiek felülvizsgálatának okán is.

Mit jelent ez a jelenben?

A legtöbb, amit étterem szerezhet, az 3 Michelin-csillag. Ennek megszerzése már tulajdonképpen a tökéletességgel egyenértékű.

Ez azt jelenti, hogy a Michelin auditorjai többször díjazták, nem elég, hogy a felülbírálás során megfeleltek, de még fejlődni is tudtak. Természetesen lefokozható ez az elismerés, de ehhez rengeteg minőségi romlásnak kell bekövetkeznie. Ezeket a magas rangúakat többször ellenőrzik, hogy méltó maradjon a nevéhez a csillag.

Magyarországon a legfrissebb túra során további 2 éttermet emeltek ebbe a jeles körbe, így már 7 étteremmel büszkélkedhetünk, mind egy csillaggal.

A csillagok jelentései

Egy csillag: Egy kiváló étterem a kategóriájában.

Két csillag: Remek minőség, megér egy túrát visszatérni hozzá.

Három csillag: Páratlan ételek és minőség, egy különleges túrát is megér a látogatása.

Fontos kiemelnünk, hogy okkal beszélünk Michelin-csillagos éttermekről, és nem séfekről. Ezt nem egy személy kapja, de ettől független az egyik legnagyobb elismerés számukra. Vannak olyan kiváló séfek, akik nem szeretnék ezt kiérdemelni. Ennek oka, hogy a Michelin-csillag hatalmas forgalomnövekedést eredményez minden esetben, és nem mindig tudják biztosan állítani, hogy a minőséget tartanák ebben az esetben is.

Amellett, hogy az egyik legjobb marketingeszköz, még érdemes más úton megtalálni a vendégeinket. Erre ad Neked segítséget egy korábbi epizódunk, melyben ezeket a módokat mutattuk be. Ide kattintva éred el.

Ha úgy gondolod, hogy elérhetetlen cél a csillag megszerzése, akkor van egy jó hírünk. Nem kritérium a pompa, a luxus. Van több olyan street food jellegű étterem, vagy akár csak egy árus is, akik megkapták a Michelin elismerését. Elsősorban Ázsia távolabbi részeiben találhatók meg.